القائمة الرئيسية

الصفحات

 حصريآ علي



 دار المجد للقصص والروايات

 للكاتبه والمبدعه 

هويدا زغلول 

رواية عالم الاموات 

#عالم الاموات 

#الحلقه الرابعه 

#بقلم دوداا حوده


وعدا اسبوع وإبراهيم كل يوم بيجي الشغل بس كان غير


 طبيعي كان فيه حاجه غلط 


روان :غلط ازاي مش فاهمه 


محمود :شكله مبهدل هدومه ديما مش نظيفه لحد مافي يوم 


المدير بعت ليه وقالو 


المدير :انا ساكت من بدري يا ابراهيم بس شكلك ده مينفعش 


في شركه محترمه وإبراهيم كان ساكت 


المدير :انا مش بكلمك رد عليا وقام ابراهيم راح علي مكتبه 


والمدير جه وراه 


محمود :صباح الخير يا فندم 


المدير :صباح الخير البني ادم ده يمشي من هنا انا مش عايز


 اشوف وشخ هنا تاني


محمود :معلش يا فندم هو ظروفه صعبه الفتره دي 


المدير :انا خلصت كلامي مفهوم 


ابراهيم بصوت غليظ مكنش صوته لا لا كان حد تاني 


شيطان ايوه شيطان صعب يكون صوت انسان ده اطلع برا 


الويل لك الانتقام قادم لقيت المدير جري برا 


محمود :ابراهيم انت فيك اي ابراهيم انت لازم تفوق بقي 


مينفعش حالتك دي وهو برضه ساكت 


مني :استاذ محمود لو سمحت ياريت تقبل استقالتي 


محمود:مالك يا مني فيه اي 


مني :انا تعبانه ومش قادره اشتغل 


ابراهيم اللعنه عليك الانتقام قادم والغربيه أن مني كانت 


ساكته مش بترد خالص بس كنت حاسس ان ابراهيم 


عمل مصيبه كبيره في حاجه مش طبيعيه بتحصل 


انا حاولت افهم بس معرفتش 


روان :طيب ممكن اخد عنوان مني 


محمود :مش هيفيدك في حاجه 


روان :ليه بتقول كده انا عايزه اتكلم معاها. 


محمود :مني ماتت من فتره 


روان :من دي طيب ازاي معني كده ان اخويا كمان مات 


محمود :أما معرفش اي حاجه عن محمود بعد اليوم الشمؤم 


ده ابراهيم اختفي وطبعا في الشغل كانو مبسوطين 


روان :انا شوفت مني 


محمود : شوفتي مني فين 


روان :انا لو قولت انت مش هتصدقني انا عارفه 


محمود:لا قولي 


روان :محمود حضر عزا بابا وخدني وبعدين وداني 


بيت قديم وجاب مني وقالي أنه اتجوزها 


محمود:ازاي بقولك مني ماتت 


روان:معني كده أناةكنت عايشه مع الاموات زي ما مني 


ماتت اخويا كمان مات صح 


محمود :والله يا انسه انا مش هقدر اقولك اي شي 


روان :انا لازم اوصل للشيخ اللي سمعته بيكلم اخويا 


محمود :بلاش تدخلي في الدايره دي امشي احسن 


روان:لا مش هامشي واسيب اخويا 


محمود :انا بجد خايف عليكي اي نعم انا معرفكيش بس 


انتي اخت صاحبي 


روان :انا قولت مش هامشي 


محمود :طيب انتي قاعده فين 


روان :مش قاعده كنت في بيت مهجور اخويا جبني فيه 


محمود 'طيب انتي ممكن تيجي تقعدي مع اختي لحد ما 


تشوفي هتعملي اي 


روان :لا شكرا انا هاجر مكان 


محمود :عالفكره انا انسان محترم جدا وانتي هتقعدي مع


 اختي وانا هكون في شقه لوحدي 


روان :انا مش عارفه اشكرك ازاي 


محمود:بتقولي اي ده ابراهيم ده اخويا والله وفعلا راح البيت


يا سلمي سلمي انتي فين 


سلمي:في المطبخ يا حبيبي 


محمود :طيب تعالي عايزك 


سلمي :اي ده انت معاك حد 


محمود :ايوه اخت صاحبي خليها قاعده معاكي يومين 


بس لحد ما نعرف مكان اخوها 


سلمي :اخوها مين وازاي هتقعد هنا 


محمود :مدحت زميلي في الشغل واي المشكله مراته مش 


عايزها خليها معاكي وهي يتيمه حرام 


سلمي :اتفضلي يا حبيبتي 


روان :,اهلا بيكي 


سلمي :ثواني والأكل يكون جاهز 


روان :شكرا انا مش عايزه اكل 


سلمي : ازاي يعني لما تشوفي الاكل هتجوعي بعد اذنكم 


محمود:معلش هي عارفه بموضوع ابراهيم وان كان ليه 


في الأعمال فامش عايز اقولها انك أخته 


روان :من أمتي واخويا ليه في الكلام ده


محمود:اتفضلي أرتاحي 


وكلت روان 


سلمي :تحبي اعملك شاي 


روان :لا انا هموت وانام 


سلمي طيب اتفضلي في الاوضه دي 


روان:شكرا ليكي اوي 


سلمي تحبي تخدي دش الاول 


روان :ياريت ودخلت الحمام وخدت دش وبصت في المرايا


 بتعدل شعرها شافت مني وراها طلعت تجري 


سلمي انتي ازاي تخرجي بالفوطه بس 


روان :انا اسفه والله بس شوفت فار 


سلمي :اي يكن مينفعش تخرجي كده 


روان :,انا اسفه ليكي ودخلت لبست ونامت وصحيت علي


 تلفون البيت بيرن 


روان :سلمي يا سلمي محدش بيرد راحت ردت علي التلفون 


الو الو محدش بيتكلم قفلت السماعه شويه والتلفون رن تاني 


الو الو مين صوت نفس الجحيم قريب منك قفلت السكه


 ووفقت خايفه جدا وفتحت سلمي باب الشقه 


سلمي :مالك وافقه كده ليه 


روان :,التلفون كان بيرن 


سلمي موبيلك يعني 


روان :لا التلفون الارضي 


سلمي:احنا معندناش تلفون ارضي كنتي بتحلمي ولا اي 


روان :في اي ياتري اي اللي بيحصل ليا ده 


سلمي :تحبي تشربي شاي 


روان :ياريت 


سلمي طيب تعالي نعمله سوا 


روان :ماشي بقولك اي 


سلمي :,معاكي يا حبيتي 


روان :انتي تعرفي ابراهيم زميل محمود 


سلمي:وانتي تعرفي منين 


روان :اخويا اتكلم معايا عنه حتي حاسس أنه عامله عمل 


سلمي :مين عامل لمين 


روان :,اللي اسمه ابراهيم ده 


سلمي :,اخوكي ده كداب ابراهيم ده اكتر انسان محترم في


 الدنيا 


روان :,انتي تعرفي 


سلمي :ايوه اعرفه واعرف حبيبته مني كمان ياعيني علي


 اللي حصل ليهم قبل ما يروح يتقدم ليها بيومين كان بيحبها 


اوي وهي كمان بس مش عارفه يعيني اي اللي حصلهم 


روان :ده معقول محمود كداب طيب ليه 


يتبع علقي ب١٠تعليقات علشان يوصلك اخر جزء


تعليقات

التنقل السريع