القائمة الرئيسية

الصفحات



حصريآ علي

 دار المجد للقصص والروايات

 للكاتبه والمبدعه 

هويدا زغلول

 رواية عالم الاموات 

 #عالم الاموات 

#الحلقه السادسه 

#بقلم دوداا حوده 


محمود:مالك يا روان 


روان :لا ابدا مافيش 


محمود :طيب تحبي نتغدا 


روان :لا عايزك بس تشوف ليا مكان اسكن فيه 


محمود :هو فيه بيت بابا الله يرحمه تحبي تقعدي فيه 


بس هو قديم شويه 


روان :اه تمام جدا بس هدفع ايجار 


محمود :نشوف البيت وبعدين اتكلمي 


روان :طيب ممكن نروح دلوقتي 


محمود :تمام ماشي وكان قلبي عامل يدق جامد لاني عارفه 


إن هروح البيت اياه بس لازم ابين أن جامده وقويه علشان 


هو مش يلاحظ حاجه هو وخدني البيت ده علشان يشوف


 شكلي لما اروح هيكون عامل ازاي 


محمود:هو انتي عالطول سرحانه كده 


روان :لما اكون بفكر بس 


محمود :تمام ماشي وصلنا 


روان :تمام ونزلت من العربيه ومشيت شويه 


محمود:تعالي البيت هنا 


روان:اه معلش وفعلا دخلت البيت من تحت يقبض القلب


 شكله يخوف جدا بس خدني علي الشقه اللي في الدور


 التالت اي ده مش هندخل الشقه دي انا عايزه تكون موجوده


 فيها وطلعت معاه والشقه اللي في الدور التالت 


كانت متوضبه جدا جدا كأنها مش من البيت وريحتها كانت


 حلوه اوي انا مش فاهمه فيه اي 


محمود :اتمني الشقه تعجبك 


روان :هو البيت كله بتاعكم ولا الشقه بس 


محمود :البيت بتعنا بس الشقق اللي تحت قديمه اوي 


روان :اه تمام ماشي 


محمود :انا هامشي عايزه حاجه 


روان :لا شكرا ونزل احمد وراحت بصت من البلاكونه بس


 مخرجش الشارع اي ده راح  فين ده وبعدها بساعه خرج


 ركب عربيته ونزل ودخلت جوا الشقه كانت هاديه بصراحه


 انا هعرف اخويا فين من الشقه اللي تحت بس هنزل وافتحها


 ازاي ودخلت الحمام وسمعت صوت جاي من الصاله قلبها


 بقي يدق جامد ومش قادره تحدد ده صوت اي خرجت 


وبصت اي الصاله مافيش حاجه  دخلت المطبخ تعمل قهوه 


أنا مينفعش انام الا لازم اكون سهرانه اظهر ليا يا ابراهيم


 ارجوك ياتري يا حبيبي انت عايش ولا لا بس معني أن


 شوفت مني يبقي انت ميت زي ما مني ماتت وفضلت قاعده 


لحد ما عنيها راحت في النوم وقامت علي صوت موبيلها 


روان :الو ايوه مين 


رحاب :انا رحاب مرات عمك عامله اي 


روان ،:ازيك عامله اي 


رحاب :انتي قولتي رايحه تشوفي ابراهيم اخوكي وإبراهيم 


جاي دلوقتي بيقول انك مش معاه انتي فين 


روان:ابراهيم عندك معقول والنبي 


رحاب :ده ناوي يقتلك ازاي تكدبي علينا 


روان :انا جايه حلا ونزلت ركبت وراحت البلد وهي في


 العربيه خلاص قربت للبلد العربيه وقفت عند المقابر 


روان:استني لو سمحت 


السواق:رايحه فين 


روان:عايزه انزل لو سمحت ونزلت قدام مقابر ابوها 


بابا انت وحشتني اوي انا مش عايزه اعمل اي حاجه 


في الدنيا ابراهيم شكله مات بابا انا مبقاش ليا حد في الدنيا 


خلاص كل حاجه راحت وشافت ست عجوزه قاعده قدام 


قبر مش بتتكلم خالص 


روان :،امي انتي كويسه 


الست :انتي قلبك جامد اوي جايه المقابر بليل 


روان :جايه اشوف ابويا 


الست : مشوفتش حد قلبه جامد زيك 


روان :حد يخاف من الناس اللي في دار الحق 


الست :دوري علي بقايتهم 


روان :بتقولي اي 


الست :شوفي اللي ليكي رجعتي ليه 


روان:قلبها بقي عامل يدق جامد ومش عارفه تفكر خالص 


الست :روحي شوفي طريقك فين وسيبي اللي ممكن يضلك 


روان :مش شرط يكون انسان شوفي مين خايف تعرفي 


الحقيقه 


روان: انا مش فاهمه حاجه بتقولي اي وفي صوت رجلين 


كانو جاين علي روان بصت وراها ملقتش حد بصت عالست 


مش موجوده جريت علي البيت 


روان :,افتحي يا مرات عمي 


رحاب: مين اللي بره


روان : انا روان يا مرات عمي افتحي 


رحاب : روان يخرب بيت عقلك انت كنت فين تعالي ادخلي 


روان : سيبك مني فين ابراهيم


رحاب : ابراهيم يا نهار اسود ما انت عارفه ان احنا ما نعرفش


 عنه حاجه امال أنتي نزلتي مصر ليه


روان: مش انتي  كلمتيني قلت لي انا ابراهيم هنا


رحاب : انت من يوم ما مشيت يا ابني اتصل بيكي  تليفونك مقفول


يتبع 

علقي ب١٠تعليقات علشان يوصلك الجزء اللي بعدوا و20شير هنزل جزء بليل


تعليقات

التنقل السريع