صاحبتي خطفت جوزي في شهر العسل
صحبتي خطفت جوزي في شهر العسل بقلم هويدا زغلول
صحبتي خطفت جوزي في شهر العسل بقلم هويدا زغلول احتفاليه الاقلام الذهبية
صحبتي خطفت جوزي في شهر العسل
الراعي الرسمي الاحتفالية الاقلام الذهبية
جروب المجد للقصص والروايات
أنا رحاب عمرى 25سنه تعرفت على محمود وحبينا بعض اوووى
وفي يوم من الايام محمود جه واتقدملى وبابا وافق عليه
من هنا تبدأ حكايتنا
في يوم كانو نازلين وكانت رحاب بتنقي فستان
الفرح ومحمود قالها بعد ما قاست الفستان
محمود ___ بقولك ايه يا رحاب نقى فستان غير دا مش هينفع تلبسي
رحاب ___ لا يا محمود أنا عاجبنى الفستان دا اووى
محمود ___ بصوت عالى انتى مش شايفه الفستان قصير ازاى يا رحاب
رحاب___ خافت من نبره صوته وقالت وهيا بتعيط
رحاب ___ بس انا نفسي اللبس الفستان دا من زمان بجد عجبني اوي بيشوف دموعها وبرائتها يقول
محمود ___ خلاص يا حبيبتي متزعليش هاتى الفستان اللى يعجبك
رحاب___ بطفوله
هيا هيا وهلبس الفستان اللى انا عايزا
محمود__ صبرنى يا رب على الطفله اللى هتجوزها
رحاب___ انا طفله يا محمود اهئ اهئ ا هئ اهئ
محمود___ لا لا مش انتى دا أنا يا قلبى دا انتى ست البنات العاقله
رحاب___ ايوه كده هو دا الكلام
وتنقى الفستان
وبتروح على الكوافير
ندى ___ صاحبتها
ندى___ الله يا رحاب الفستان يجنن
رحاب___ مش كده برضو
ندى___ اه يا حبيبتي بس شكله غالي اوي
رحاب _ مش عايزه اقولك محمود بيحبني
ازاي ومش مخليني نفسي في حاجه
يا ندي
ندي بتكلم نفسها _ نفسي اقع علي واحد
زي ده عملتي ليه اي يا سوسه انتي
رحاب _ مالك يا ندي شكلك عامل ليه كده
ندي _ ابدا يا حبيبتي بدعيلك ربنا يسعدك لي حياتك ويوفقك يارب ورحاب تبتدى تلبس الفستان وبعد ما تخلص
ندى___ يلا يا حبيبتي محمود وصل
رحاب _ بجد شكلي حلو
ندي _ ايوه بس كان عايز وبعدها
ليدخل محمود
محمود _ اي القمر دي حبيبتي بجد ربنا
يحفظك ويحميكي ومحمود بياخدها ويتم الفرح
وبيوصلو على بيتهم
محمود___ نورتى بيتك يا عروسه
رحاب___ دا بوجودك يا حبيبي
محمود___ بيقرب منها ويشيلها
ويطلعها على اوضه نومهم
رحاب___ خلاص يا محمود وصلنا نزلني وينزلها وكانت
حاطه وشها في الأرض من الكسوف
محمود___ بيرفع وشها لفوق وابتدا يقرب
وبدأ يقولها أحلى كلام حب
محمود___ كان مبسوط اووى مستنى لحظه زى دى تحصل معاهم ومش عايز اى حد يبعدهم عن بعض وتاني يوم صحي محمود
محمود___ صباح الخير يا قلبي اي القمر
ده
رحاب___ يسعد صباحك يا حبيبي وبعدها بتقوم تروح الحمام
محمود___ مكسوف من زوجك يا جميل
رحاب___ من جوا الحمام بطل بقى ويلا حضرلى الفطار
محمود___ انا اللى هحضر الفطار
. رحاب___ اه انت
أنا لما كنت عندنا كانت ماما بتحضره ليا
محمود___ بس انتى خلاص يا حبيبتي كبرتى واتجوزتى
رحاب___ بقولك ايه مش عايزه كلام كتير ويلا روح حضر الفطارمبحبش التأخير على فكره
محمود___ انا اللى جبت كل دا لنفسى
كان لازم اتجوز واحده زى الاطفال
رحاب___ بتخلص الشاور بتعاها وبتطلع
وبيدخل محمود وبيقول
محمود___ الفطار جاهز يا حبيبتي وعايز اقولك
جبتلك واحده تساعدك في شغل البيت مش عايز حبيبتي تتعب
رحاب___ ربنا يخليك ليا يا حبيبي
رحاب__' طيب ممكن افهم احنا رايحين فين
محمود___ على الفطار
بيقعدها على السفره
ويبتدى يأكلها
رحاب___ خلاص يا حبيبي شبعت
محمود___ اخر حاجه يا حبيبتي
رحاب___ بتاكل وبعد ما تخلص تقول
انا عايزه ندي تكون معانا في شهر العسل
محمود بعصبيه _ اي الكلام اللي انتي بتقولي
ده ازاي يعني يا حبيبتي وبصراحه انا مش برتاح
للبنت دي خالص
رحاب _ اخس عليك ليه بتقول كده دي
غلبانه والله وبعدها ام محمد فتحت
وكانت ندي
ندي _صباح الخير ازيك يا رحاب ازيك يا محمود عامل ايه
محمود _تمام الحمد لله انا قايم اشرب سيجاره في البلكونه اقعدي افطري معاها. وبعدها
اقعدت وقالت
ندي _ على فكره رحاب شكل محمود مش بيحبني خالص مش شايفه هو بيتعامل معايا ازاي
رحاب _الكلام ده يا بنتي لا طبعا مش كده احنا بس كنا بنتكلم في موضوع المهم انا كلمته انك هتيجي معانا شهر العسل
ندي _ انتي بتتكلمي بجد والله انا فرحانه جدا اصل انتي ما تعرفيش انا بحبك ازاي وعايزه
اكون معاكي
رحاب _ حبيبتي ربنا يخليكي ليا طيب انا هقوم اشوف محمود وبعدها قامت ودخلت الاوضه
وكان قاعد
ندي _ في ايه مالك يا محمود شكلك عمل كده ليه عالفكره ندي ملهاش اي حد غيري
وكانت يعتبر عايشه معايا في بيت
بابا
محمود _ بصي يا رحاب انا مش عايز انكد من اول يوم جوازنا بس الوضع اختلف عن زمان الاول انت كنتي عادي
رحاب _ طيب اوعدك انا هحاول اخليها تخف زياراتها شويه بس بلاش طريقتك دي
ويلا بينا بقي نخرج
محمود _تمام با حبيبتي اللي تشوفي
وبعدها خرجوا واقعد رحاب مع صحبتها ومحمود
كان عامل يبعت ليها رسائل
محمود _هو ايه النظام هي بايته معانا النهارده ولا ايه
رحاب _ حبيبي انتي عايزني اقولها قوم يمشي ولا ايه
محمود _لا مقلتش كده بس انا عايز مراتي شويه. بعدها ندي قامت وقالت
ندي _ طيب انا همشي بقى يا رحاب علشان اجهز شنطتي احنا نمشي بكره بدري ولا ايه
رحاب _ اكيد طبعا وبعدها مشيت ورجعت
رحاب لقت محمود مشكر
رحاب _ في ايه يا محمود مالك هو مش انا كنت قايله ليك برده ان هي هتيجي معانا
محمود _ وانا مقلتش موافق عالعموم
برحتك وبعدها دخل اوضه المكتب وطلعت
رحاب وكلمت ندي وهي بتعيط
ندي _ايه ده مالك يا رحاب في ايه
رحاب _مخنوقه قوي يا ندى وكنت محتاجه اتكلم معاكي شويه انا زعلت محمود مني ومش عارفه اعمل ايه
ندي _ طيب اهدي بس يا حبيبتي ما ينفعش كده تحبي اتكلم معاه
رحاب _لا لا مش هينفع علشان خاطر ما يقولش ان انا كلمتك في المشكله
ندي _ عالعموم اللي يريحك وقفلت
معاها واتصلت ب محمود
محمود _الو ايوه مين معايا
ندي _محمود انا اسفه اني بكلمك في وقت ساده بس رحاب صعبانه عليا جدا هو انت ازاي سايبها عماله تعيط كده
محمود _ هي لحقت اتصلت بيكي يا ندى وقالتلك ما فيش حاجه
ندي _انا حاسه ان الموضوع بسببي انا مش كده
محمود _لا يا ندى خلاص مش بسببك انا بس كنت مخنوقه شويه في الشغل الموضوع ما يخصكيش ولا يخص رحاب اصلا وانا هطلع واتكلم معاه
ندي _ بس ارجوك متقولهاش ان انا كلمتك علشان ما تزعلش مني وكده
محمود _ اكيد طبعا هعمل كده بعد اذنك
وبعدها طلع وكانت رحاب عامله تعيط
اقعد جمبها وقالها
محمود_ هو انتي كمان اللي زعلانه انا مش فاهمك بصراحه
رحاب _ انا مش بحب اقعد لوحدي وانت
سبتني لوحدي وبعدين ندي دي
محمود _ اشششش خلاص يا حبيبتي
اعملي اللي انتي عايزه
رحاب _ انا بحبك اوي والله
محمود _ وانا كمان وبعدها طفوا النور
وتاني يوم كلمت ندي وهي فرحانه
ندي _ مش عايزه اقولك ان انا من امبارح خايفه جدا عليكي كنت زعلانه
عشان انتي متضايقه
رحاب _ حبيبتي يا ندى ربنا يخليكي ليا انا خلاص يا قلبي بقيت كويسه المهم يلا جهزي شنطتك علشان هنسافر هنعدي عليكي بالعربيه انا ومحمود
ندي _ اي معقول تمام حاضر وبعدها قفلت
وقالت اعمل اي تاني علشان يبعد عنك ويقرب
ليا أنا
_بعد. يومين كانت رحاب ومحمود بيقضو شهر عسلهم زمعاهم ندي اللي كانت ديما قاعده مع رحاب ومش مخليا محمود يقعد. معاها خالص غير قليل جدا..
قامت رحاب من جنب ندي وقالتلها: محمود منزلش من الصبح يقعد. معانا ع اابحر انا قلقت عليه..
ندي ببرود ردت عليها: تلاقيه نايم سيبيه براحته وخليكي قاعده. معايا..
رحاب : انا هرروح اشوفه واجيلك تاني.. معلش مش هتاخر عليكي
ندي بتهكم: طيب براحتك..
_دخلت رحاب اوضتها فالاوتيل ولقيته قاعد فالبلكونه وبيشرب سجاير وشكله زعلان جدا، راحت قعدت جنبه..
رحاب : مالك ي حبيبي انت تعبان..
وقف وزعق فيها بعصبيه: وليكي عين تسألي مالي..
بصتله رحاب لخوف وردت عليه: انة. عملت اي طيب؟..
محمود بغضب: انا عايز افهم انا لازمتي اي فحياتك مش المفروص انا جوزك وعرسان جداد ونقضي وقت حلو سوا.. الهانم تكون معاه جوزها لا الهانم راحت جابت صاحبتها ولاكمان وقاعده معاها الاربعه وعشرين ساعه ده ناقص تجيبيها تنام وسطينا..
بكت رحاب وقالتله بطفوله: انا اسفه مقصدش اعمل كده بس مش عايزه احرجها واسيبها لوحدها..
محمود بزعيق: هي كلمه ومش هتتكرر تروحي نخليها ترجع القاهره وتفضيلي انا وتهتمي بيا لان ده حقي وغصب عنك ي رحاب هتعملي كده..
عيطت رحاب جامد وقالتله: مقدرش كده هتزعل مني.. اوعدك لما ننزل القاهره مش هخليها تجيلي كتير
محمود بغضب: خايفه ع زعلها وانا فداهيه عندك صح؟!..
مسحت دموعها ومسكت ايده وقالتله بهدوء: لا طبعا بعد الشر عليك ي حبيبي، متزعلش انت وانا هقعد اليوم كله معاك هنا ومش هنزل تاني..
سحب ايده من ايدها وقالها بعصبيه: لا كتر خيرك بقيت بشحت حقي منك ي رحاب، خليكي ي هانم مع صحبتك وانا سيبهالك وهقعد لوحدي..
_خرج من عندها وشاف فطريقه ندي داخله عند رحاب فبصلها بغضب ونزل تحت، ودخلت ندي لرحاب لقيتها عماله تعيط جامد ولما شافت ندي حريت وحضنتها وفضلت تبكي اكتر...
حاولت ندي تخبي ضحكتها الشمتانه فندي وقالتلها وهي بتمثل الحزن: مالك ي رحوبه هو زعلك فاي حصل اي بس؟..
رحاب من وسط عياطها ردت عليها: محصلش حاجه بس اتعصبنا ع بعض شويه..
ندي بهدوء: طيب اهدي وبطلي عياط ممكن عشان خاطري مش قادره اشوفك كده..
رحاب وهي تمسح دموعها: انا مويسه متخفيش، بس هنام شويه..
ندي بغضب: هو ازاي يخليكي تعيطي كده ويسيبك لوحدك..
رحاب بحزن: انا اللي زعلته ي ندي..
ندي بخبث: طيب نامي انتي وانا هنزل اتمشي شويه تحت واجيلك تكوني بقيتي احسن..
_نامت رحاب بعد مفضلت تعيط وقت كبير، ونزلت ندي تحت وفضلت تدور ع محمود ولقيته واقف ع البحر وهو بيشرب سيجارته بعصبيه، مثلت الحزن وراحتله..
وقالتله بدموع: رحاب زعلانه اووي فوق انت زعلتها لي، حرام عليك بجد..
بصلها محمود بعصبيه وقالها: انتي السبب انا نفسي افهم واحد. ومىاته جايين شهر العسل اي اللي جابك معاهم انتي اللي سببتي مشكله بيني وبين رحاب فاول ايام جوازنا..
نزلت دموعها لتمثيل وقالتله: انا اسفه مكنتش اقصد بس انا مليش غير رحاب فالدنيا ومش بقدر ابعد عنها، انا وحده باباها اتحوز ع امها وامها اتجوزت راجل غريب ومحدش طايقها مفيش غير رحاب اللي بتحبني فالدنيا..
بصلها محمود بحزن وقالها: خلاص وسوري مكنتش اقصد اديقك بس انا مش بحب ازعل رحاب ولما زعلتها ادايقت..
قربت منه وقالتله بصوت هادي وهي بتحط ايديها ع صدره: بجد ي بختها بيك ياريت الاقي حد. يخبني كده وقتها هبقي ليه لوحده ومش هخلي حاجه نقصاه..
_خلصت كلامها وحضنته وهي بتحرك ايديها ع ضهره بطريقه وحشه، فغمض هو عنيه ، بس فاق من من سرحانه وزقها بعيد عنه..
فمثلت الكسوف وقالتله: انا اسفه مش قصدي بس انت حنين ازوي وانا مقدرتش امسك نفسي..
سابها ومشي من غير ميرد عليها وهو بيحاول ينسي حصنها اللي اثر فيه جامد وكلامها اللي هو مش لاقيه من رحاب مراته...
دخل اوضته لقي راحاب نامت حاول يبعد ندي عن تفكيره وراح باس رحاب ع راسها...
وقالها بصوت رومانسي: انا اسف حقك عليا اني زعلتك
..
بصتله بعنيها اللي ورمت من البكي وقالتله ببكاء: انت مش هتسيبني صح مش هتخليني اقول لندي تمشي..
مسك ايدها وقالها بهدوء: لا مش هسيبك انتي الجنه بالنسبالي حد يسيب الحنه برضو، ومش هتقولي لندي حاجه هنفضل احنا التلاته هنا طول شهر العسل..
_حصنته هي اووي بس هو محسش اللي خسه لما ندي حضنته فغمض عنيه بعصبيه من تفكيره وهو بيخاول يبعد ندي وكلامها من دماغه..
_فأي اللي هيحصل
في تاني يوم صاحي محمود بدري عن رحاب و بص من البلكونة لاقي ندي قاعدة بتشرب قهوة و بعدين لاقي نفسه نازل يقعد معاها
محمود ـ ممكن اقعد!!
ندي بلهفة ـ اكيد طبعا اتفضل
محمود: عايز اعتذرلك ان اسلوبي معاكي.. مكنش لطيف
ندي بخبث: لا عادي.. انا بقيت متعودة ان اي حد بيعملني كدا.. و بعدين انا اللي كنت عايزه اتعتذرلك عن.. اللي حصل امبارح
محمود برتباك: امم علي العموم مش عايزك تزعلي.. انا هقوم بقا عشان ممكن رحاب تكون صحيت
ندي: خليك معايا شوية.. اقصد يعني رحاب مش بتصحي دلوقتي.. و لا انت خايف انها تشوفك قاعد معايا
محمود برتباك: و انا هخاف ليه هو انا بعمل حاجة غلط
قربت ندي عليه و هي بتحط ايدها علي ايديه برقة
ندي: مش بنعمل حاجة غلط.. بس انا عايزه اتكلم معاك شوية بجد انا مخنوقة و عايزه اتكلم مع حد لاني طول الوقت وحيدة و انت حنين اوي لدرجة اني لما بشوفك برتاح و ببقا هادية جدا
كلام ندي أثر في محمود جدا لدرجة انه مشلش ايدها
ندي: عارف يا محمود انا عمري ما اتمنت حاجة و اخدها.. يعني خسرت بابا و ماما و حتي اتحرمت من انه يكون معايا راجل حنين زيك يحبني و يخاف عليا و انا احبه و اخاف عليه و مخليش في نفسه حاجة خالص.. بس يا خسارة بقا
بدأت تحرك اديها علي ايده
ندي: و انت كمان شبهي علي فكرة
محمود: شبهك في ايه!
ندي: انت كمان وحيد زاي و محتاج حد حنين عليك و بيحبك
سحب ايده منها براحه و هو بيبصلها
محمود: دا مش صح علي فكرة انا معايا رحاب و انا و هي بنحب بعض
ندي: بس انت بتحبها اكتر ما هي بتحبك و بتخاف علي زعلها اكتر ما هي بتخاف علي زعلك
محمود: انتي عايزه ايه يا ندي
ندي: انا مش عايزه حاجة انت بسكنت بفضفض معاك.. و اسفة لو زعلتك
قام من قدامها من غير ما يرد و طلع الاوضة و هو بيبص علي رحاب اللي كانت لسه نايمة و كان بيفكر في كلام ندي هو فعلا حاسس بواحدة بغرم من وجود رحاب في حياته لكن قلة اهتمامها ليه حاسسه بزعل و ضيقة و في نفس الوقت لازم يطرد كل الافكار دي من دماغة و يدي فرصة عشان ينقذ جوازه اللي لسه مكملش حتي شهر.. بعد شويه صحيت رحاب و قامت قربت عليه
رحاب: صباح الخير يا حبيبي
محمود: صباح النور
رحاب: مالك يا حبيبي انت كويس
محمود: انا كويس يا حبيبتي يلا اجهزي عشان ننزل نفطر و نطلع نتمشي شوية بدال ما احنا قاعدين ليل نهار هنا
رحاب: ماشي يا حبيبي انا هرن علي ندي اخليها تجهز
محمود بغضب: هي كمان ندي هتخرج معانا!!
رحاب: اومال يعني يا حبيبي هنسبها لوحدها هنا!!!
محمود: ماشي يا رحاب اللي تشوفيه
محمود في سيرة: يعني انا عايز اهرب من هنا عشان ابعد تفكير في ندي تقومي تجيبها معانا
جهزو التلاته و فطرو و طلعو من الوتيل و ندي طول الوقت حطه عنيها علي محمود و محمود بردو كان بتخطف نظرات عليها
و بعدين روحو تاني و كل واحد علي اوضته
محمود: احنا هنمشي بكرا
رحاب: ليه يا حبيبي.. دا احنا لسه فضلنا اسبوع
محمود: لا كفايا كدا انا خلاص عايز اروح بيتي و بعدين انا كلمت الاوتيل و هنروح بكرا
رحاب: طب في حاجة مضيقك!
محمود بسخرية: ليه هو انتي شايفه ان في حاجة تضايق هنا!!!
رحاب: هو انت لسه زعلان يا حبيبي
محمود: خلصنا بقا من الموضوع دا بكرا نروح و كل حاجة هترجع لطبعتها ان شاء الله
رحاب بستغراب: ترجع لطبعتها!!
محمود برتباك: اه.. هو يعني من الطبيعي ان صاحبة مراتي تبقا معانا في شهر العسل
رحاب: خلاص ماشي اللي يريحك يا حبيبي و انا هكلم ندي اقولها
محمود: اعملي اللي تعمليه انا هنام
محمود نام و بعدين راحت رحاب تقعد مع ندي صاحبتها
رحاب: انا مكنتش متخيلة ان الجواز هيطلع صعب كدا من اول اسبوعين.. و مكنتش اتخيل ان محمود هتغير كدا بالسرعة دي.. انتي مش متخيلة هو بقا عامل ازاي و بيتعمل معايا ازاي
كانت بتصلها ندي بشماته و هي بتتكلم
و رحاب كانت حطه رسها في الارض و بتعيط
ندي: اهدي بس يا حبيبتي و ان شاء الله لما تروحو كل حاجة هتبقا كويسة
رحاب: تفتكري!
ندي: اكيد طبعا.. بس اسمعي اتقلي عليه شويه عشان الرجالة لما بتضمن الست اللي قدامهم بيعملو كدا
رحاب: عندك حق و الله..
ندي: اسمعي مني تكسبي.. محدش يحبلك الخير قدي
رحاب مبتسما: ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
ندي: بقولك ايه باتي معايا الليلادي بقا
رحاب: لأ لاحسن محمود ميلاقنيش جنبة يدايق
ندي: مش انتي قولتي انه نايم!
رحاب: ايوه
ندي: طيب هو هيعرف ازاي انك مش جنبة و هو نايم!!
رحاب: بس..
ندي مقطعه: قولتلك اتقلي خليه يحس بغيابك و يتلهف عليكي زي الاول
رحاب: عندك حق
نامت رحاب و ندي كانت فرحانة اوي بسبب المشاكل اللي بين رحاب و ندي و بعدين جه تاني يومو و طلعو من الاوتيل و روحو
دخل محمود البيت و قفل الباب بقوة وراه
رحاب: في ايه!!
محمود: امبارح كنتي فين.. و لا خليني احظر كدا!! كنت مع ندي مش كدا
رحاب: اه يا محمود انا..
محمود مقطعه: انتي تخرسي خالص.. انا مبقتش قادر استحمل تصرفاتك المجنونة دي
رحاب بصدمة و بكاء: انت ازاي تكلمني بالطريقة دي يا محمود!!!
محمود بغضب: بصي الاول لطريقتك المجنونة و بعدين اتكلمي
رحاب: انا هامشي وسايبلك البيت
محمود: انتي اتجننتي.. انتي رايحه فين
رحاب: ماشية من هنا لحد ما ترجع لعقلك ما ترجع لعقلك
محمود: انتي اللب محتاجة ترجعي لعقلك لان اللي انتي فيه دا جنان
بصت ندي لمحمود بغضب و بعدين اخدت الشنط بتاعتها و مشيت راحت لبيتها و اول ما ندي عرفت اللي حصل بعد رحاب كلمتها في الفون جتلها علي طول و هي طبعا فرحانه في اللي رحاب حصل فيا
ندي: في ايه يا رحاب ايه اللي حصل
رحاب ببكاء: سبت البيت لمحمود
ندي: يا نهار ابيض.. ليه ايه اللي حصل
رحاب: انا مش عارفة ايه اللي حصله بجد يا ندي... محمود اتغير اوي
ندي: لا حول ولاقوة إلا بالله.. طب اتكلم معاه طيب
رحاب: لو سمحتي متدخليش يا ندي
ندي: مدخلش!
رحاب: انا اسفة مقصدش بس انا مش عايزة الامور تتعقد اكتر
ندي: لا متقلقيش كله هيبقا تمام.. انا هروح البيت و هبيقا ارن عليه
رحاب: خلاص اللي انتي شايفة يا ندي
ندي فكرت بخبث كبير و قرارت انها تستغل الفرصة و تروح لمحمود بيته خبطت علي الباب و هو فتحلها و بصلها بصدمة
محمود: ندي!!
ندي: ممكن ادخل!
محمود برتباك: بس رحاب مش هنا
ندي بخبث: ما انا عارفة... و عشان كدا جتلك
دخلت من غير ما يقولها و قفلت الباب ورها و هي بتقرب عليه و بتحط عليها علي وشه
ندي: انا كمان بفكر فيك زي ما بتفكر فيا يا محمود
محمود ارتبك بسبب لمسات ندي لكن مكنش بيشيل اديها
محمود: انا.. انا مش بفكر فيكي
ندي: عنيك بتقول عكس كدا
محمود: لأ.. دا.. دا مش صح
ندي: انا بحبك.. بحبك اوي بجد يا محمود؟
محمود بصدمة: ايه اللي انتي بتقولية دا!!
ندي: و انت كمان بتحبني و محتاجني.. محتاجني لانك عارف اني هحبك و ههتم بيك اكتر من مراتك
بعيد شوية عنها و واقف في الصالون و هي قربت عليها و هي بتحط اديها علي كتفه و بتحرك اديها التانية علي ضهرة بطريقة عشوائية و هو طبعا كان مستسلم ليها و بعدين لفته قدامها و حضنته تاني بقوة و المرةدي هو بدالها نفس الحضن و هي طبعا فرحت لان خطتها نجحت و فجأه سمعو صوت رحاب اللي كانت واقفه بتتفرج عليهم بصدمة
رحاب: ندي!!!!
محمود بصلها بصدمة و بعدين بعد عن حضن ندي و قرب علي رحاب
محمود: انا.. انا.. متفهمنيش غلط يا رحاب صدقني مفيش حاجة بينا
قربت رحاب علي ندي اللي مكنتش مصدقة ان رحاب هتجي و فجأة رحاب نزلت بالقلم علي وش ندي
رحاب: ليييه عملتي فيا كدا.. ليه.. دا انا كنت بعتبرك اكتر من اختي ليه عملتي كدا!!
ندي: افهمني بس يا رحاب
رحاب مقطعه: اخرسي خالص مش عايزه اسمع صوتك
محمود: صدقني مفيش حاحة من اللي في دماغك
رحاب: الحق مش عليك.. الحق عليا لاني واثق فيك و فيها.. و قال انا اللي كنت جاية اصالحك... طلقني يا خاين
محمود: انا بحبك يا رحاب صدقني
رحاب: بقولك طلقني انا مش عايزه اشوف وشك تاني
مشيت رحاب و بعدين محمود بص لندي بغضب
محمود بغضب: انتي ايه يا شيخة.. شيطانة!!!
ندي: صدقني هي متستهلكش عمرها ما كانت تستاهل حنيتك و حبك و دلعك ليها.. انا بس اللي استهل صدقني انا اللي هقدر قمتك.. اتجوزني يا محمود
بصلها محمود بتفكير و بعدين طلق فعلا رحاب و اتجوز من ندي
رحاب بعد ما اتجوزت الصدمة اللي حصلتها بدأت تشتغل بالشهادة بتاعتها في شركة كبيرة او
ـ رحاب المدير عايزك فوق
رحاب: ليه منه حصل حاجة
منة: مش عارفة بس هو طلبك بالإسم
رحاب: تمام ماشي انا هطلعله
رطلعت رحاب و لقت المدير بتاعها أحمد اللي كان شاب وسيم في اوائل الثلثنات، اول ما شافها ابتسملها و طلب منها تقعد
احمد: اذيك يا رحاب عامله الحمدلله
رحاب: الحمدلله حضرت.. خير!
احمد: طب ليه الاستعجل طيب.. تشربي ايه الاول
رحاب: متشكرة اوي بس انا مش عايزه حاجة
احمد: طب علي العموم يا ستي انا جبتك هنا لاني كنت عايز اكلمك في اخر مشروع عرضه علي اعضاء الشركة و عايز اقولك انه نجح اوي و عشان كدا انا هرقيكي
رحاب بفرحة: بجد!!
احمد: ايوه طبعا بجد انتي تستحقيها
رحاب: انا مش عارفة اقولك ايه بصرحة بس شكرا جدا ليه
احمد: العفو.. انا كنت عايز اسألك سؤال لما مش هتديقي يعني!
رحاب: لأ طبعا اتفضل
احمد: هو.. هو انتي مرتبطة!
رحاب: مم.. لأ.. يعني كنت متجوزه و لكن محصلش نصيب الحمدلله
احمد: طب ايه رأيك لو نبقا نشرب حاجة بعد الشغة
رحاب: انا اسفة بس مش بتعمل مع حد هنا في غير نمض الشغل
احمد: لا طبعا ولا يهمك.. انا.. انا كنت عايز اصلا ناقشك في المشروع بتاعك.. علي العموم فكري هستني رأيك بعد الاجتماع بتاعنا
ابتسمت و بعدين طلعت من المكتب و بعد شويه خلصو الاجتماع و بعدين طلعت من الشركة عشان تروح و لاكن في طريقة قبلت.. محمود طلقها و اللي اول نا شافها قرب عليها بسرعة و هي عملت نفسها مش واخده بالله
محمود: رحااب اقفي عايز اتكلم معاكي
رحاب بغضب: انت عايز ايه مني احنا مفيش بيني و بينك كلام ما تطلع بقا من حياتي و تسبني في حالي
محمود: اسمعني بس يا رحاب.. انا كنت عايز اعتذرلك علي كل حاجة.. رحاب صدقني انا محتاجك اوي
رحاب بستهذاء: و ندي راحت فين.. ما تروح تخلبها تكفي احتياجك زي ما عملت زمان
قرب عليها و كان لسه هيمسك اي درحاب زقته و بدأت تزعق فيه و بعدين بتبص لاقت احمد المدير بتاعها قرب عليها و هو بيقف قدامها
احمد: انت مين و عايز منها ايه.. رحاب انتي كويسة
رحاب: اه انا كويسة
احمد: مين دا
رحاب: طليقي
احمد: انت عايز منها ايه
محمود: انت اللي عايز منها ايه
احمد: احسنلك ابعد عنها بدال ما احبسك و اوديك في ستين داهية فااهم!!
احمد اخد رحاب و مشيت و بعدين قربت ندي علي محمود
ندي: ردو عملت اللي في بالك و كنت عايز تكلمها.. مفكرة بجد هتسمحلك علي اللي عملته فيها
محمود: فعلا انا ظلمتها عشان كدا ربنا بيعقبني بيكي.. بواحدة انانية و طماعة و مش بتفكر غير في نفسها و بس.. يا رتني ما كنت شوفتك و لا عرفتك
ندي: دا علي اساس ان انت ملاك.. علي اساس انك مش خاين و غشاش.. دا انا قفشتك مية مرة و انت بتكلم غير
محمود بسخرية: اومال كنتي مفكرة ايه.. اللي خان واحدة زي رحاب.. مش هيخونك انتي!!!
مشيت رحاب مع احمد و عزمها علي قهوة و هي وافقت و قاعدو يتكلمو
احمد: هو انا عارف اني مينفعش ادخل.. بس عندي فضول بجد اعرف ليه واحد ممكن يخسر واحدة زيك يا رحاب
رحاب: في الحقيقة انا اللي كنت صغيرة هبلة و وثقت في واحدة و خليتها اكتر من أختي و في الاخر خاني معاها و طلقني و اتجوزها بعد شهر من فرحي
احمد: يا. ستار يارب.. معقولة في ناس كدا
رحاب: و في اسوء من كدا كمان
احمد: ممكن اتكلم معاكي بصراحة يا رحاب
رحاب: اكيد طبعا اتفضل
احمد: انا من طبعي مش بحب اللف و الدوران و بصراحة كدا انا معجب بيكي من اول ما جيتي الشركة
رحاب بصدمة: انت.. انت فجأتني بجد يا استاذ احمد
احمد: انا عارف انك مريتي بتجربة صعبة أوي بس عندي امل اني اعوضتك عن كل دا.. و صدقني عمري ما هندمك يوم علي اختياري بس انتي موافقة
ابتسمت رحاب لاحمد لان هي كمان كانت معجبة بيه و لكن بداري
رحاب: انا.. انا مش فاهمة بصراحة
احمد: تتجوزني يا رحاب
رحاب: انا.. انا بصراحة مش عارفة بس محتاجة افكر
احمد: من غير تفكير حالا علي المأذون
اتجوزت رحاب باحمد و عاشت حياة سعيدة مع شخص يستاهلها و ربنا عوضها كتير و محمود و ندي ربنا عقبهم علي غلطهم لانهم ظلمو بنت بريئة و ثقت فيهم
وبكده تكون خلصت قصتنا وانتظرونا في قصه جديده
تعليقات
إرسال تعليق